Guideline för cuparrangörer

Planering
Lägg upp tävlingen i systemet här på webbsidan så tidigt som möjligt på säsongen, detta för att vi skall kunna planera hela cupåret samt numrera tävlingarna. i detta läget räcker det med datum, plats och kontaktinformation i kalendern.

Inbjudan
En komplett Inbjudan till cuptävling måste finnas i systemet senast 3 veckor innan tävlingsdagen.
Tävlingsansvarig skall vara utsedd och anges i inbjudan. Denna person ansvarar för resultatredovisning och cupavgift . Det är viktigt att korrekta kontaktuppgifter på tävligsansvarig anges i inbjudan samt i resultatrapporten så att cupadministrationen kan nå denne vid eventuella frågor.
OBSERVERA! Om ingen inbjudan publicerats så kommer inte tävlingen att räknas in i PPC-cupen.

Startavgifter för tävlingarna är som följer:

150-skottsmatch100:-
 60-skottsmatch 50:-
 48-skottsmatch 50:-
 Laganmälan (säsong) * 300:-

* Laganmälan görs vid första gången laget anmäler sig för säsongen. Lagdeltagare är bundet för hela året och går inte att ändra. Arrangerande klubb som mottager anmälan har skyldighet att redovisa laget och resultat för laget i samband med redovisningen till cupadministrationen. Detta görs genom att resultatet för match 5 redovisas för samtliga skyttar.

Avgiften på 300:- går oavkortat till prisbordet för lag.

Klubbar som har höga kostnader för t ex banhyra kan efter samråd med cupadministrationen få ta ut en högre avgift. I dessa falla skall det i inbjudan skrivas varför en högre avgift tas ut.

Tävlingen
För att en cupmatch ska räknas med i sammanställningen för svenska cupen, samt vara rankinggrundande, får antalet deltagare totalt inte understiga 5 startande i de rankinggrundande grenarna, samt vara från minst 2 olika klubbar. 

Ex: 2 startande i P1500 och 3 i R1500 från minst två olika klubbar...

Det är krav på arrangerande klubb att servering skall finnas på tävlingar i svenska PPC-cupen. Varm och kall dryck samt någon typ av enklare mat (typ kokt/grillad korv, mackor) skall finnas.

Det är tillåtet med inskjutning på alla matcher med 50 yards avstånd (150 och 60 skotts matcher på ordinarie avstånd). Arrangören avgör omfattningen.(Rekommenderat är valfritt antal skott på 50 yards under 165 sekunder och 25 yards under 120 sek)

Om möjligt, tydliggör begränsningslinjen bakom barrikaden. Tex med nedgrävd planka eller målad/tejpad linje. Detta för att säkerställa en rättvis och korrekt bedömning av överträdelse av begränsningslinjen.

Då vi fortfarande har diskussioner om rättvisan vad gäller sena skott rekommenderas alla klubbar att använda vändställ alt. timer med registrering av sena skott. (fastslagen tid för sena skott för simulering av vändställ är 0,5 sekunder). Om detta inte är möjligt för arrangerande klubb skall tillbörligt antal skjutledarassistenter istället användas så att en rättvis bedömning kan göras. (Minimum 1 skjutledarassistent / 4 skyttar)

Efter flera oberoende incidenter är det under cupmatcher inte tillåtet att släppa magasin och snabbladdare i väskor eller liknande där skarp ammunition förvaras. Risk för avfyrande av tändhatt och ammunition kan föreligga. Magasin/snabbladdare skall släppas på marken alt. på därför speciellt avsett underlägg. Ej i väska där ammunition förvaras!

Vid hölstring av pistoler med ifört magasin utan kula i loppet får hanen ej spännas om vapnet lämnas osäkrat i hölstret. Detta eftersom det försvårar RO’s arbete att se om skytten hölstrat ett mantlat men osäkrat vapen. Upprepade brott mot denna säkerhetsregel skall leda till diskvalifikation av skytten.

Resultat
Systemet på websidan kommer hantera och publicera resultatlistor efter hanterad tävling.
Efter publicering av resultatlistan ges en veckas protesttid då skyttarna kan kontakta arrangören för att justera eventuellt felaktigheter i resultatlistan.

Efter protesttidens utgång skickas resultaten till WA1500 och när detta skett accepteras inga ändringar.

För att tillgodoräkna sig 1-3 pris i slutsammanställningen måste skytt ha startat i minst fem cupmatcher i berörd vapengrupp. För att en start skall räknas för deltagande i utlottningen av priser skall skytten ha startat i matchen och avlossat minst ett skott. Påbörjad uppvärmning räknas som startad match. Skytt som inte lämnar in sitt resultat ska redovisas med 0 poäng i resultatlistan.

OBSERVERA!  Det är av yttersta vikt att WAid kontrolleras mot WA1500:s databas. Man kan inte räkna med att skytt angivit ett korrekt ID utan detta måste kontrolleras mot databasen. Om resultat och klassningsinformation går iväg till WA1500 med felaktiga uppgifter är det både svårt och tidsödande att korrigera detta. Det kan också vara svårt att upptäcka att fel person får en felaktig klassning. För oklassad skytt (ny skytt) skall fullständigt namn och klubb redovisas. Var vänlig använd ej förkortning av förening och var nog med att namn och klubb är rättstavade eftersom det är dessa uppgifter som matas in i Wa1500 databas.

Match 5 ska redovisas för samtliga skyttar eftersom den förutom lagtävlingen även ligger till grund för landslagsuttagningar.

Ekonomi
Svenska Cupen kommer fakturera arrangerade klubb för de avgifter som utgör underlaget till priser och lotteriet.
Cupavgiften utgörs av 20:-/start till som går till prisbordet samt för 150-skottsmatcher ytterligare 5:-/start i registreringsavgift till WA1500.
Cupavgift betalas för varje påbörjad start.